söndag, juli 26, 2009

Positiva överraskningar!

Nu är vi åter hemma efter en härlig vecka på Gotland, barnen hade hoppats på lite bättre badväder. Vi åkte en ny outforskad väg från Fårö ner till färjan i Visby och hittade flera smultornställen. De här var de mest överraskande - Blå lagunen - ett gammalt kalkbrott som är vattenfyllt. Maken såg en skylt som det stod garn på och med en kärleksförklaring följde han skyltarna! Tack för att du finns! Det här visade sig vara riktigt lyckat. Vi kom till Skymninge Lamm och Pälsgård - helt okänd för mig. Deras garn är spunnet av ull från fem månader, klippta lamm och ger därför en underbar mohairkänsla och lyster. Garnet är spunnet på Solkustens ullspinneri. Jag köpte ett par härvor naturvitt entrådigt ullgarn och plommonlila i det två trådiga. De hade också designat egna kakformar i får. Ägaren berättade att på Gotland bakar man året om pepparkakor och saffranspannkaka när det ska bli fest. Gården kommer vid årsskiftet att byta ägare och hur de nya ägarna fortsätter visste de inte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst är det härligt när man hittar det där oväntade. Bläse är en fantastisk plats om än lite för "stenigt" för mig.

Livsnjuterska sa...

Tack för att du kikade in på min blogg, alltid kul med nya bloggisar, nu ska jag kika efter om du har bloglovin, har du det så kanske vi kan följas åt via den,

Kram

Inger sa...

Härligt med en sådan man.

Kristina sa...

Härligt garn och vilken kärleksförklaring. Det är bra när våra män har näsa för garn.

Sanna sa...

Vi var visst på Gotland samtidigt. vi var där bara 4 dagar så vi kom "hem" i torsdag till Östegötland och nu är vi tillbaka i Sandviken.

Eva i Stäket sa...

Den gotländska Blå Lagunen läste jag om häromdagen, så dit har vi också tänkt åka. Att den dessutom ligger nära Skymnings gör ju inte saken sämre. ;)