tisdag, juli 14, 2009

SOMMARTÄVLING - Kärt barn har många namn

Igår bakade jag en kaka som jag alltid har kallat för Mockarutor. När jag träffade min man så fick kakan ytterligare ett namn i familjen, nämligen Gruvbulla. Vad jag förstår så finns det många fler namn på kakan.

Jag tänkte nu ha en liten sommartävling på bloggen - vad kallar du kakan för på bilden?

Lämna ditt svar i en kommentar och sista tävlingsdag är den 28 juli. Vinsten är mitt recept på kakan samt ett överraskningspaket bestående av garn i en färg du gillar. Du deltar med en "lott" per namn på kakan. Flera delagare kan lämna samma namn på kakan.

Vinnaren utses genom lottdragning och publiceras på bloggen senast den 29 juli.

18 kommentarer:

Lena sa...

Men det är ju klassiska Kärleksmums :-) Min granne förädlade dem och la ner hackad choklad i smeten. Otroligt gott.

mvh
Lena

Agneta sa...

Jag har alltid kallat dem chokladrutor för det sa min mamma

Maria sa...

Jag har nog alltid kallat det chokladrutor. Men sen jag flyttade till Östergötland är det enklast att säga Kärleksmums, eftersom det är vad folk verkar kalla det här.

Och eftersom du utmanar mig var jag ju tvungen att kolla i "Sju sorters kakor" också. Där verkar den heta "Snoddas", något jag aldrig hört tidigare...

Stickfantomen sa...

Har fått lära mig att det jag själv en gång kallade för Kokosgodisrutor egentligen här i södra Sverige kallas för Kärleksmums (är ju också lite gulligare än mitt eget namn på kakan och enklare att säga).

Helene sa...

Vi vuxna kallar dem för Snoddas och barnen för Kärleksrutor - kanske är en generationsfråga? Mamma bakade dem jämt och hade fått receptet från ett konditori nån gång på 60-talet som påstod att Snoddas älskade dem?? Sant eller inte vet inte jag... Goda är dem iaf!

ulrikasblogg sa...

Hos oss har de alltid hetat Tant Marys kaka. Min mamma fick receptet av Tant Mary mvh Ulrika

Kristina sa...

För mig har de alltid hetat Cocosrutor, namnet använde min farmor.

Helena sa...

Hos oss har de alltid kallats Kärleksmums! MAmma brukar göra dem med pärlsocker istället för cocos.
Hoppas du har en härlig semester, min börjar på måndag- äntligen!
Kram

Fröken Fräken sa...

Det där är ju chokladrutor! Men även jag har fått lära om och kalla dem Kärleksmums för att bli förstådd...

Inger sa...

Från början kallade jag dem mockarutor(kakor)senare har jag fått lära mig namnet kärleksmums.

krakel sa...

För mig har de alltid hetat Kärleksmums.

Sanna T Sköld sa...

Barnen säger Kärleksmums. Jag har alltid sagt Chokladrutor, men jag har hört moccarutor också då man hade i lite kaffe.

Eva i Stäket sa...

När jag var liten, och skrev av receptet av min faster, kallades dem för Mockarutor men nu kallar jag dem för Kärleksmums. Min Kära Dotter bakar fantastiska sådana efter Leilas recept med knäckchoklad inuti och chokladtryffel som glasyr!

M´s stick sa...

Jag har bakat dem mycket under 80-talet (nu bakar jag aldrig längre) och då kallade jag dem för chokladkaka med kokos (fantasilöst) men när jag mötte elever under 90-talet kallade de den för Kärleksmums - den bakades mycket under fredagsmyset och var otroligt populär.

Anonym sa...

Jag fick ett mail från Tiina i Kramfors. I en lokal kokbok så kallar man kakan för Kramforskaka. /annette

trollmamman sa...

Mamma kallade kakan för "moccarutor", men precis som Maria har jag lärt mig att i Östergötland heter den "Kärleksmums". Måste säga att det namnet tilltalar mig - det låter så vackert :-)

Anonym sa...

Jag har alltid sagt cocosrutor men många jag känner kallar dem för hö-balar.Kanske bönder emellan../Ella.

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Ser mumsigt ut! Chokladtryffel är alltid gott!
Fin blogg du har förresten, Kram!
Chokladtryffel recept